• רונן ענבר

איך הופכים רעיון למיזם?

בעשור האחרונות נחשבת ישראל בעולם כאמפריית טכנולוגיה ומובילה בתחום המיזמים זאת למרות שהשקעות המדינה בתחום אינן גדולות מספיק בהשוואה להכנסות התחום למדינה ולהשקעות של מדינות המפותחות אחרות. למרות זאת, גם מדינות המשקיעות משאבים רבים כדי לעמוד עם ישראל בקו אחד, לא מצליחות בכך.

הסיבה לכך היא שכולנו יזמים, לכולנו יש רעיונות ואנחנו לא מפחדים לנסות אותם אבל רק מעטים מצליחים להפוך את הרעיונות שלהם למיזמים מצליחים.


מכוון שאחוזי ההצלחה של מיזמים כל כך נמוכים, חשוב מאוד לעשות דברים בדרך הנכונה ולא לדלג על אף שלב חיוני. כמו כן חשוב להתיעץ עם יזמים מנוסים, משקיעים ויועצים המתמחים בהקמת סטארטאפים במהלך הדרך כי אילו יכולים לסייע לכם להתמודד עם האתגרים הנפוצים בלי שתצטרכו לשבור את הראש.


התנאים הבסיסים להצלחות מיזם הם שוק, צוות מיומן ומימון.


שוק

כדי שמיזם יצליח צריך שיהיה לו פוטנציאל של משתמשים/לקוחות המוכנים להשתמש בו ואף לשלם על השימוש. לפני שמתחילים מיזם, יש לוודא כי יש דרישה לרעיון וזאת עושים באמצעות מחקר שוב, ראיונות וחיפוש מתחרים הפועלים בתחום. אם יש מתחרים, אין צורך להבהל, זה סימן שיש שוק וכנראה גם הצדקה עסקית וכל שעליכם לעשות הוא למצוא את הייחדיות שלכם אל מול התחרות.


במידה ומצאנו כי יש שוק, נכתוב תכנית עסקית, שהיא הבסיס לכל מיזם טוב. התוכנית העסקית צריכה להיות ממצה ולענות על השאלות שעשויות להשאל על-ידי הלקוחות והמשקיעים:

  • לאיזה שוק פונים

  • מהי הבעיה/אתגר אותו אנו באים לפתור

  • מהו המודל העיסקי

  • האם ניתן להגן על הרעיון כפטנט

  • האם יש התכנות כלכלית

  • התחרות ויתרונות המוצר אל מול המתחרים

כך נראתה המצגת שלי עם בתכנית "הכרישים" בקשת 12:




צוות מיומן

הצלחת מיזם היא דבר מורכב ונדיר, בטח עבור יזם בודד ולכן נדרש צוות מיומן של 2-3 אנשים החולקים את העול ואת העבודה בתחומים השונים של המיזם (פיתוח, מכירות, ניהול, שווק...), כדי להגדיל את הסיכויים לגיוס הון ולהצלחת המיזם.


מימון

מעטים הם היזמים החדשים המסוגלים לממן את עלות פתוח הרעיון בעצמם ולכן כמעט כל מיזם יזדקק למימון חיצוני.


מימון עשוי להגיע מכמה גורמים:

  • משפחה וחברים - בדר"כ המימון הראשוני יגיע מהאנשים הקרובים אלינו. המימון הראשוני משמש לרוב לביצוע מחקר השוק, כתיבת התכנית העסקית ובניית אב טיפוס ראשוני של המוצר, שנוכל להציג ללקוחות ומשקיעים פונציאלים

  • אנג'לים - משקיעי הון סיכון המשקיעים בשלב הראשוני של המיזם (שלב ה- Seed, לאחר שכבר יש לנו מודל עסקי, מצגת משקיעים או אב טיפוס ראשוני). משקיעים מסוג זה ישקיעו בד"כ סכומים שבין 50-250 אלף דולר במטרה לפתח אב טיפוס עובד אותו ניתן להציג ללקוחות ולבצע Proof of Concept

  • קרנות הון סיכון (Venture Capitals) - קבוצות משקיעים המתמחות בהשקעה במיזמים מקיעים בדר"כ בשלבים מאוחרים יותר של המיזם לאחר שכבר יש כמה לקוחות משלמים, במטרה לקחת את המיזם לשלב הבא

יש לזכור! משקיעים מקצועיים מחפשים להשקיע קודם כל באנשים ורק אח"כ ברעיונות ולכן הם נותנים משקל רב בהחלטתם לצוות שתעמידו לטובת המיזם. משקיעים מעדיפים צוות של 3 אנשים בעלי התמחויות שונות עם נסיון ספציפי בתחום פעילות המיזם ולכן אם יש לכם רעיון אך אין לכם נסיון במיזמים מהסוג הזה, אל תגשו למשקיעים בטרם הקמתם צוות המסוגל להרים את המיזם המדובר.


קיבלתם מימון, מזל טוב! שיפרתם את סיכוייכם להצליח אבל לא משמעותית.


חשוב מאוד לדבוק ברעיון אבל לא להיות מאוהבים בו. רב המיזמים המצליחים התחילו כרעיונות אחרים אך היזמים שניהלו אותם היו מספיק גמישים וקשובים כדי לעשות Shifting ולשנות את גישתם ולכן חשוב מאוד להיות קשובים לצוות, לשוק ולמשקיעים, המביאים איתן ניסיון כלשהו וללמוד מנסיונם של אחרים אבל גם אבל ללכת עם תחושות הבטן שלכם, בזהירות, כי הרי אתם היזמים.


סיכום

להגדלת הסיכוי שלכם להפוך את הרעיון שהגיתם למיזם מצליח עליכם לזכור את החוקים הבאים:

  • לא לקצר את ההליכים. עשו חקר שוק וכתבו תכנית עסקית

  • תמיד עדיף צוות. זה גם מה שמשקיעים מעדיפים

  • לא להיות מאוהבים ברעיון. להיות קשובים לצוות וללקוחות וגמשים מחשבתית

  • להקשיב לתחושות הבטן שלכם

אם אתם רוצים להגדיל את סיכוייכם להצלחה אתם מוזמנים ליצור עימי קשר

רונן ענבר

ronen@roneninbar.com


114 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול